پروتکل خانه وای فایی WHP – WiFiHome Protocol

پروتکل انحصاری خانه وای فایی یا به انحصار WHP

پروتکل خانه وای فایی: این پروتکل به صورت اختصاصی برای ارتباط تجهیزات بی سیم مبتنی بر بستر وای فای طراحی شده و در حال حاضر متن باز نمی باشد. کتابخانه این پروتکل در پلتفرم آردوینو برای ماژول های ESP8266 و ESP32 توسعه داده شده و در لایه چهارم شبکه با UDP و TCP تجهیزات و تبادل داده ها مدیریت می کند. پایداری و انتقال سریع دستورات بین تجهیزات از مهمترین ویژگی های این پروتکل است.

انعطاف پذیری پروتکل WHP جهت اتصال به دیگر تجهیزات با فرکانس و پروتکل های مختلف

طراحی و توسعه بومی این پروتکل باعث شده تا به راحتی با دیگر محصولات شرکت های داخلی و خارجی سازگار شود ، شاید این موضوع گمراه کننده باشد و این سوال پیش بیاید که منظور اتصال مستقیم دیگر تجهیزات موجود در بازار به شبکه خانه وای فایی باشد اما در حقیقت انعطاف پذیری این پروتکل به این صورت است که با طراحی یک سخت افزار جدید امکان اتصال مثلا تجهیزاتی نظیر سنسور های و ریموت های فرکانس 433 و 315 مگاهرتزی به شبکه خانه وای فای فراهم می شود مثل مبدل RF433 به وای فای.

عملکرد پروتکل در لایه چهارم شبکه (TCP , UDP)

پروتکل WHP در لایه چهارم بر روی دو پروتکل حامل TCP و UDP تبادل داده می کند یعنی به این صورت که در شبکه داخلی از UDP برای مدیریت و ارتباط به بین دستگاه ها استفاده می کند تا بالاترین نرخ سرعت انتقال را داشته باشد و در ارتباط با سروری ابری از TCP استفاده میکند. این پروتکل در حال حاضر فقط برای ارتباط بین تجهیزات بر بستر وای فای است

دیدگاهتان را بنویسید